Eva Roel

 
 

 
 

 
 
 

Da Eva Roel i maj deltog i min talentudstilling ”De næste”, solgte hun to af de tre værker, hun havde med, og et af dem, et overdådigt badekar med løveben, hvor vandet flød ud over siderne og gjorde karret nærmest levende, kunne galleriet have solgt rigtig mange gange.

Ingen var i tvivl om, at den kun 21-årige billedkunstner både teknisk og konceptuelt allerede nu er en meget selvstændig kunstner, der har nydt godt af undervisningen på Kunstskolen Spektrum, som er kvalificeret leverandør af elever til kunstakademierne.

Det har bedømmelsesudvalgene på tre kunstakademier heller ikke været i tvivl om. For Eva Roel blev i forsommeren optaget på Det kgl danske Kunstakademi, Hochschule für bildende Künste i Hamborg og Kunstakademiet i Malmø. Og når Eva Roel til september starter i Malmø, så er det fordi der på den anden side af sundet er udsigt til at lære noget med hold på kun tolv elever pr. lærer.

Eva Roels billeder er helt specielle og dragende. Konceptuelt er de samlet omkring en bestemt ide om at gestalte en situation, ofte fra det offentlige rum, som de fleste kender, men næppe ville drømme om at se i et kunstværk. For eksempel en enorm rulletrappe befolket på med to nærmest teatralsk mimende personer, eller to store papkasser med to gestikulerende hænder stikkende op eller billedet af en stor skøn hest som centrum i et ikke-landskab, hvor der så ude i hjørnet i dette kunstige rum pludselig dukker en imødekommende hånd op. Vil den kæle, vil den fodre?

Eva Roels projekt er at undersøge forskellige former for tomhed og antiklimaks. Og fokus er øjeblikket op til eller efter en hændelse. Der er kontraster og mangel på samme og bevidst megen ubalance.

I Eva Roels billeder er der altid to personer til stede, også når de kun dukker op i form af hænder. associationen til både teatrets masker og tegneserieskabelonen er nærliggende. De to figurer bevæger sig omkring i verden på opdagelse og i en spejling af hinanden, og de ved, de bliver iagttaget.

Seneste nyheder